Betfair gaat IT huishouding mondialiseren

Grote ondernemingen hebben ook steeds grotere hoeveelheden data te verwerken. Om dat allemaal te kunnen bijbenen, liever nog op de ontwikkelingen te kunnen vooruitlopen, is een state-of-the-art automatisering van het grootste belang. Om dat te bereiken gaan ondernemingen steeds mondialer denken en opereren. In de gambling industrie heeft Betfair vergaande plannen ontvouwd voor haar IT afdeling, die met ongeveer honderd medewerkers versterkt moet worden…

Het was gisteren (27 juli) te lezen in het vaktijdschrift ComputerWeekly onder de kop ’Betfair seeks IT recruits with global ambitions’. Als we het in de aanhef hebben over steeds grotere hoeveelheden data, dan hebben we hier een mooi voorbeeld: tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika kreeg de website van Betfair negen miljard pageviews te verwerken. Een toch ook geen onbeduidende website als onlinecasino.nl zou bij dergelijke aantallen volledig crashen. En het aantal pageviews is maar één gegeven, er volgden natuurlijk ook een grote hoeveelheid weddenschappen, online of mobiel geplaatst, met grote hoeveelheden financiële transacties, die allemaal 100% veilig moeten verlopen en een realtime zichtbaarheid van die transacties in de accounts van de wedders bij Betfair. Dezelfde eisen worden natuurlijk gesteld aan alle andere grote online bookmakers, waarbij Betfair dus model staat voor de hele betting industry, waar ook gevestigd en actief.

Een IT apparaat van een online bookmaker ziet er zeer gevarieerd uit. Het ontwikkelen van een website, de grafische vormgeving, de database structuur, de verbindingen, het up-to-date houden van de site, de benodigde hardware en de softwareontwikkeling, het vraagt op alle denkbare niveaus om goed gekwalificeerde mensen. En dat is precies waar de schoen een beetje wringt. Want in de omgeving van de vestigingslocaties zelf is het aanbod vaak beperkt. Men zoekt doorgaans geen vakkrachten, die een muis kunnen hanteren, maar hoogopgeleide en

vaak al vergaand gespecialiseerde technici en informatici. Vraag en aanbod zijn hier vaak niet in evenwicht, wat op zich niet specifiek is voor de gambling sector, maar in veel sectoren een probleem is. Tony McAlister (foto boven) is de Chief Technology Officer (CTO) van Betfair en hij licht de komende werving als volgt toe: ‘’Wij zoeken de topstudenten van de beste universiteiten en de laatste aanmeldingen zijn bevredigend. Voor sommige studenten is niet direct plaats, maar omdat ik ze toch graag wil behouden, wil ik ons totale trainingsprogramma uitbreiden en deze mensen een goede bedrijfsopleiding geven. Maar behalve ons kantoor in Londen, hebben we ook een ontwikkelcentrum in San Francisco en eentje in Roemenië. Ik ga dus bewust mijn zoekcriteria uitbreiden naar universiteiten in die gebieden.’’

Als om de toenemende mondialisering van de branche te bevestigen, stelt McAlister dat je ambitieuze doelstellingen moet neerzetten, maar ook je organisatie met lef moet aanpassen aan de omstandigheden. ‘’Als blijkt dat in een bepaald land de opleidingen niet meer aansluiten bij onze wensen, dan moeten we niet aarzelen om bedrijfsonderdelen naar andere landen te verplaatsen, waar het gewenste potentieel wél aanwezig is. Maar ook zullen we ons talent de gelegenheid geven om elders in de wereld voor ons te werken en zich verder te ontplooien. Ik zie er naar uit om een aantal van mijn stafmensen uit Engeland mee te nemen naar de Verenigde Staten om daar mee te werken aan het programma dat we uitvoeren om mobiele toepassingen in onze bedrijfstak te perfectioneren.’’