Frans PMU gaat klantenkaart aanmaken

Pari Mutuel Urbain, kortweg PMU, heeft in thuisland Frankrijk 10.000 winkels of agenten, waar mensen hun weddenschappen op sportevenementen kunnen plaatsen. Daarnaast heeft PMU uiteraard een website, waar hetzelfde kan. Om een beter inzicht te krijgen in het klantgedrag gaat PMU een klantenkaart introduceren. Goed idee of niet?

De beweegredenen voor PMU zijn duidelijk. Het bedrijf kan niet langer steunen op het feit dat het een monopoliepositie heeft nu de Franse overheid de markt heeft vrijgegeven, althans voor een belangrijk deel. PMU heeft natuurlijk heel veel klanten, ongeveer 6,5 miljoen om precies te zijn en die worden straks ook massaal gelokt door Betclic, de weddochter van Mangas Gaming, eveneens een Frans concern. PMU sloot onlangs een overeenkomst met PartyGaming voor het ontwikkelen en beheren van een pokernetwerk en het is natuurlijk niet ondenkbaar dat men een volwaardig online casino wil opzetten. Terug naar de klantenkaart. Die is vooral bedoeld om de internetklanten naar de winkels te krijgen, want met de opkomst van nieuwe aanbieders verwacht men dat die winkels het wel eens moeilijk zouden kunnen krijgen. Het eerste wat een bedrijf doet, dat nieuwe concurrentie gaat ondervinden, is de bestaande klanten aan zich te binden. Met een klantenkaart kun je misschien ook deals maken met andere grote ondernemers om aantrekkelijke acties te maken, een populaire marketingtool. Maar wat men ook wil meten is hoe nu precies de klanten hun keuzes maken. Wie wedden er uitsluitend offline en wie uitsluitend online. Als men een wisselwerking gaat stimuleren, werkt dat dan ook en zo ja, hoe en waarom? Nadeel van staatsbedrijven is dat ze vaak helemaal niet zo creatief behoeven te zijn, want de klanten zijn er toch wel. Maar PMU heeft al een paar jaar de tijd gekregen zich op de nieuwe situatie voor te bereiden, want zo bereidwillig om de markt open te gooien waren de Fransen nou ook weer niet.