Onlinecasino.nl

Nederlanders zijn kansspelers bij uitstek! (Deel II)

In deze serie bespreken we de dubbelzinnigheid van de Nederlandse visie op kansspelen. Gisteren in deel één bespraken we al een aantal punten waar Nederlanders meer aan gokken doen dan ze denken. Vandaag in deel twee gaan we hierop door. Waarom is gokken soms nog zo’n taboe en waar komt dat vandaan? Dat proberen we in dit artikel aan het licht te krijgen.

Calvinisten in het casino

Nederland is over het algemeen een protestants christelijk land. Het begrip calvinisme hoort daar ook bij, maar dit heeft toch vaak een negatieve klank. Het doet denken aan onbuigzaamheid, maar dit is volkomen ten onrechte. Calvinisten hebben zich politiek gezien juist altijd heel pragmatisch gedragen. Dat kwam ook tot uiting in het dagelijks leven. Uitgezonderd zijn misschien de wat kleinere kerkgenootschappen, maar de meeste protestantse gemeenschappen zijn heel flexibel meegegaan met de moderne tijd.

Er zijn nog een paar christelijke gewoontes die nog redelijk in stand gehouden worden, zoals de zondagsrust, maar dit is ook steeds meer aan het verdwijnen. De zelfopgelegde beperkingen zoals het geen geld uit mogen geven op zondag (behalve in de collectezak in de kerk dan) zijn al lang verleden tijd. Mensen draaien hun hoofd niet meer weg als ze een ijskraam zien op zondag. Slechts een kleine groep mensen doet hier nog fanatiek aan mee.

Wie wat bewaart, die heeft wat

Veel mensen van de oudere generatie in Nederland heeft nog armoede gekend, vooral door de Tweede Wereldoorlog en de nasleep daarvan. Bijna iedereen had in die tijd een zwaar bestaan. Mensen die wel het hoofd boven water konden houden koesterden dat dan ook zeer. De deugden zuinigheid en spaarzaamheid stonden hoog in het vaandel. Mensen die wel onder de armoedegrens leefden waren afhankelijk van steun, wat vaak door kerken mede mogelijk werd gemaakt. Toen waren kerken gesloten gemeenschappen binnen een stad of een dorp, waar iedereen elkaar kende en waar niets geheim bleef. Werd een man regelmatig gesignaleerd in de kroeg en hield de vrouw ondertussen de hand op bij de diaconie, dan was de schande twee keer zo erg.

In die armoedige omstandigheden was het heel begrijpelijk dat verkwisting als een doodzonde werd gezien. Dit zou ook de negatieve houding die veel Nederlanders hebben tegen casino’s en gokken kunnen verklaren. Geen volk ter wereld heeft zoveel geld opgepot staan als de Nederlanders, in spaarvarkentjes, oude sokken, geldkistjes, op spaarrekeningen en in pensioenfondsen. Onze volksaard staat gekerfd in oude wijsheden als ‘wie wat bewaart, die heeft wat’ en ‘zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen’. Het hoeft niet te ontaarden in gierigheid, maar een beetje op je centen letten kan helemaal geen kwaad.

Geloofsbeleving

Een andere reden voor de terughoudendheid tegenover gokken is ook aan het protestantisme te herleiden. De protestanten hechtten namelijk zeer veel waarde aan Bijbelkennis. Voor de verzuiling waren alle mensen verdeeld over allerlei groepen met elk hun specifieke religie of overtuiging. In de protestantse groepen werd op vele momenten over de Bijbel gepraat. Scholen, sportverenigingen, jongerenverenigingen, noem maar op, ze hadden allemaal een label. En als het label christelijk was, dan werd er bij elke bijeenkomst wel een keer Bijbel gelezen. Bijbelstudie was toen heel normaal en dagelijks werd er in de gezinnen aan tafel voorgelezen uit het heilige boek. Ook bijna alle scholen waren christelijk georiënteerd en dat werd toen serieuzer genomen dan nu.

Paulinisme

Voor protestanten stond het Nieuwe Testament centraal in de geloofsbeleving. Vooral de brieven van Paulus werden graag aangehaald. Calvinisme is eigenlijk ook een soort paulinisme. Paulus schreef in een brief aan zijn leerling Timotheüs een stukje filosofie over geldzucht en dat het leidt tot verstrikking in dwaze en schadelijke begeerten, verderf en ondergang. Met andere woorden, het streven naar meer geld zal ongetwijfeld leiden tot ellende.

Minder weerstand dan vroeger

Door de stellige overtuiging van Paulus over geld waren protestanten sterk tegen kansspelen. Tegenwoordig wordt er kritischer naar de Bijbel gekeken en zijn de meeste christenen niet meer zo streng op dat gebied. Ook in de politiek hebben meer liberale ideeën de overhand gekregen en er is meer ruimte voor ontspanning en vermaak. Daar hoort nu ook een bezoekje aan het casino bij. Geld uitgeven doe je namelijk ook in de bioscoop of in een pretpark. Meestal gaan bezoeken mensen nu in groepen het casino, waardoor de sociale controle meteen geregeld is. De calvinistische eenling, die in een casino wordt aangetroffen moet echter met argwaan worden bekeken. Hij dwaalt af van stevig gewortelde principes.  Het maakt daarbij nauwelijks verschil  of hij zich zulke bezoekjes financieel wel of niet kan veroorloven.

We kunnen ons lijstje van kansspelactiviteiten, die er voor veel Nederlanders wel mee door kunnen, dus nu een beetje uitbreiden:

  1. Een buurmeisje sponsoren, dat 5 kilometer gaat wandelen voor een schooltje ergens in Malawi
  2. Lotjes kopen voor het welzijn van verenigingen, de kaartclub in de buurt of het Sinterklaasfeest in het naburige verzorgingshuis.
  3. Meedoen met de Staatsloterij of de Lotto/Toto (het is er al zo lang, hè)
  4. Het meespelen in de Postcodeloterij en allerlei andere kleinere loterijvormen
  5. Een bezoekje brengen aan een casino in het kader van ontspanning of vermaak (dat moet toch een keer kunnen…)

Morgen deel III – De internetmens: zoekend, lerend, genietend, ondeugend en spelend…