Wie, waarom en vooral hoeveel? Deel III

Deel III: De operators

het nieuwe kansspelbeleidWe zijn al weer redelijk uit de crisis maar een beetje meer geld in de staatskas is natuurlijk nooit weg. Het gokken op internet zou één van de melkkoetjes kunnen zijn, die men van plan is de wei in te sturen. Tussen de 100 en 270 miljoen per jaar werd in De Telegraaf genoemd. Wie brengen dat bij elkaar, waarom doen ze dat en om hoeveel zou het nou echt kunnen gaan? Vandaag kijken we in het derde en laatste deel van deze serie naar de online casino operators.

Het laatste obstakel

Om een nieuwe wet aan te kunnen nemen moet dit eerst door de Tweede Kamer en daarna door de Eerste kamer worden goedgekeurd. Het plan om het kansspelbeleid te vernieuwen staat nu al jaren op de planning en is ook al een tijd geleden goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het laatste obstakel wat nog overwonnen moet worden is het akkoord van de Eerste Kamer. Toch lijkt het erop dat dit nu wel spoedig zal gebeuren. Er is al een Kansspelautoriteit opgericht die een aantal bestaande instituten moet vervangen en bevoegdheden krijgt om licenties uit te geven en beleid te handhaven. De maatregelen voor de nieuwe wet lijken allemaal in orde, het zou aangenomen kunnen worden.

De nieuwe wet op kansspelen

nieuwe wet op kansspelenDe Wet op Kansspelen moet namelijk nodig vernieuwd worden. In de huidige regelgeving wordt strak vastgehouden aan een restrictief kansspelbeleid, vooral aangeboden door de overheid zelf. Er is weliswaar ruimte voor het verstrekken van andersoortige licenties, maar dat zou dan maar mondjesmaat moeten gebeuren. En nu wordt gesproken over legalisatie van kansspelen via internet, tot nog toe een streng gesloten domein voor wat kansspelen in Nederland betreft. In werkelijkheid zegt het nieuwe kabinet waarschijnlijk dat de ontwikkelingen gewoon niet tegen te houden zijn en dat je maar beter kan proberen het in goede banen te leiden en er nog wat aan te verdienen ook. Dat heet voortschrijdend inzicht en dat komt doorgaans altijd wat laat tot stand bij een overheid.

Een andere reden waarom de nieuwe wet op kansspelen snel in werking zou moeten worden gesteld is de druk vanuit Europa. Online Casino aanbieders als Betsson hebben al een klacht ingediend bij de Europese Commissie over de nalatigheid van de Nederlandse regering. In Brussel is er namelijk al veel eerder besloten dat de kansspelmarkt open moet gaan zodat er ruimte is voor het ontstaan van een vrije markt, meer controle op de aanbieders en bescherming van de spelers.

Een paar honderd miljoen extra in de kas. Of toch niet?

We gaan er in dit drieluik van uit dat die wetherziening er komt, om de bovenstaande redenen.  We zien in de Europese Unie iets zeer ongebruikelijks gebeuren, namelijk dat lidstaten elkaars vergunningen en registraties niet respecteren en kansspeloperators dwingen om in een aantal landen, en dat worden er steeds meer, aparte licenties aan te vragen. Dat betekent elke keer weer door een papierberg heen worstelen, garanties stellen en betalen. Vanzelfsprekend lijkt dat de moeite waard in de grotere landen van de Unie, maar hoe ziet dat er voor Nederland uit?

Een rekensommetje

kansspelbelastingWe proberen greep te krijgen op dat bedrag van 100 tot 270 miljoen euro jaarlijks, dat de schatkist er mee gespekt zou worden. Laten we eens kijken naar Italië, waar operators voor € 360.000 een volledige licentie konden krijgen, inclusief casinospelen, sportweddenschappen en online poker. Alleen voor online bingo moest nog even € 50.000 extra worden betaald. Er wonen 60 miljoen mensen in Italië, die naar schatting 42 miljard euro omzetten in kansspelen, waar ze dan ook verzot op zijn. Dat komt neer op gemiddeld € 700 per inwoner. Hoewel het casino in Italië is ontstaan gaat daar niet heel veel geld naar toe. Het zijn vooral de loterijen, met de Super Enalotto voorop, en de sportweddenschappen die hoog scoren. Ook online poker is zeer populair. Meer dan 160 sites zijn ook in het Italiaans gericht op de internetspelers.

En nu in het Nederlands

nederlandLaten we die Italiaanse cijfers eens omzetten naar Nederlands niveau. De Nederlanders geven nu een 2 à 3 miljard uit aan kansspelen. Drie miljard is per hoofd van de bevolking nog geen € 200 en dan zitten we al hoog in de boom en hebben we het huidige internetgedeelte al meegeteld. Laten we eens aannemen dat het internetgedeelte in legale vorm zou kunnen groeien naar een miljard euro. Mooi getal, maar daar kijken online casino operators niet naar, die kijken naar de operationele opbrengst, de Gross Gaming Yield, het verschil tussen inleg en uitkering. Hier hebben we in Frankrijk een mooi cijfer van, daar verwacht men dat dit zal groeien naar 1,2 miljard Euro. Omgerekend naar Nederland betekent het dat de operators een netto bedrag van 300 miljoen euro zullen omzetten.

Wat willen ze dan met elkaar betalen voor een licentie per jaar? Tien procent, wat neerkomt op 30 miljoen euro? Dan ben je nog een heel eind af van 100 miljoen.  Ja oké, bij een omzet van een miljard en een percentage kansspelbelasting van 20% of hoger, kom je snel in de buurt van de 200 miljoen per jaar. Maar de twee bedenkingen zijn dat het huidige spelpotentieel op internet dat miljard bij lange na niet aantrekt en dat een hoog tarief kansspelbelasting de spelers weer kan terugdrijven in de armen van de buitenlandse operators, waar een veel hoger percentage van de inleg weer wordt uitgekeerd. Het zal interessant zijn om de visie van het nieuwe kabinet te vernemen met de bijbehorende calculatie. Want zoals het er nu naar uit ziet is die 100 miljoen wel haalbaar, maar zo heel veel meer lijkt er niet in te zitten.

Wat zal het dus echt opbrengen?

portemonneeWat de operators betreft is de vraag ‘hoeveel?’ nu wel wel beantwoord. Wie moeten dat dan gaan opbrengen met elkaar? Veel grote internationale operators zijn druk bezig in Frankrijk en Italië en reserveren misschien stiekem voor de Amerikaanse markt, de Spaanse en de Duitse. Bovendien is Nederland tot nog toe zo sterk tegen online kansspelen geweest dat een aantal aanbieders het nodige wantrouwen zullen hebben en misschien nog niet zo happig zijn. Veel zal afhangen van de snelheid van handelen van het nieuwe kabinet, want niemand zal blij zijn met een lange proceduretijd met het risico dat alweer een ander, op dit punt minder progressief, kabinet gaat aantreden en het huiswerk weer de prullenbak in kan.

De laatste vraag

Rest nog het waarom. Nederland is een aantrekkelijke markt, ook omdat het potentieel biedt voor goeie servicecentra met meertalige medewerkers. Ons land heeft een uitstekende infrastructuur, een gunstig financieel klimaat voor buitenlandse ondernemingen en genereert altijd wel een lekkere spin-off. Misschien is een belangrijk argument om dit land aan te doen als kansspel operator wel dat het natuurlijk geweldig is voor de branche. Dat juist een land als Nederland, waar links en rechts lange tijd gezamenlijk optrok tegen de ‘dreiging’ van het online gokken, nu ruimte maakt voor een legaal aanbod, waar we allemaal mee uit de voeten kunnen.

Zie ook: Deel I

Zie ook: Deel II