Reclamecodes en online gokken

Sprookjes van Moeder de Gans

Reclame maken voor bonussen prima, maar op sprookjes zitten we niet te wachten

Eén van de discussiepunten in de Tweede Kamer bij het debat over de nieuwe Kansspelautoriteit (Ksa) was het thema van de misleidende reclame van loterijen en dergelijke. Het op zeker winnen van een auto of een cruise in een tropisch water, terwijl daar helemaal geen sprake van is, dat moet worden uitgebannen. In Nederland is met name de Staatsloterij een paar keer op de vingers getikt of anderszins op de korrel genomen, maar in Engeland gebeurt het met regelmaat. De laatste aanbieder van kansspelen, die in het strafbankje mag zitten is William Hill. En dat na één klacht…
Reclame is helaas maar al te vaak een vorm van misleiding, een bak vol overdrijving, list en bedrog. De consumentenprogramma’s hebben er de handen vol aan om de arme kijkers weer op het rechte pad te zetten, na nieuwe meldingen van hele volksstammen die in een reclamespot getuind waren. Nu heeft onze onvergetelijke schrijver Godfried Bomans ooit gezegd in een radioprogramma dat een verhaal pas echt boeiend wordt als de verteller gaat liegen. Dan wordt er een aspect van de menselijke geest aan toegevoegd dat een echt verhaal nooit heeft, namelijk de fantasie. Het verfraaien van de werkelijkheid is in de vertelkunst een algemeen geaccepteerd, zelfs gewaardeerd verschijnsel, anders zouden we nooit van de Baron van Münchhausen hebben gehoord.

Reclame maken voor bonussen

In de gewone handel van alledag kunnen we het echter missen als kiespijn en zo had die ene klager ook volkomen gelijk dat William Hill in een spotje de boel beduvelde door een bonus van £150 te beloven voor nieuwe klanten met als aanvulling de tekst ‘minimum storting van £35 vereist. Zie de voorwaarden.’ Wie dan wat verder spitte kwam er achter dat de bonus in geval van een storting van £35 niet meer bedroeg dan £35 en geen £150, zoals de advertentie suggereerde. Een gebruikelijke gang van zaken in online casinoland, maar dat moet je ook maar net even weten. De Engelse variant op onze Reclamecodecommissie ASA (Advertising Standards Authority) was er in elk geval niet gecharmeerd van en verbood de reclame.

Hoewel het wat overdreven lijkt om zo’n maatregel na één enkele klacht al los te laten, heeft de ASA gelijk. Het is prima dat online casino’s allerlei bonusaanbiedingen de wereld in te sturen, maar het moet wel direct duidelijk zijn hoe de vork in de steel zit. Dat het niet in één zinnetje duidelijk is te maken hoe vaak een bonus ‘rondgespeeld’ moet worden, oké, daar valt mee te leven. Maar de omvang van een bonus en hoe die kan worden verkregen, dat moet direct duidelijk zijn.