Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+

Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+

Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

De BankGiro Loterij krijgt een standje

De BankGiro Loterij krijgt ervan langsKun jij je die enveloppen met ‘gratis’ kaartjes voor de Efteling nog herinneren? De BankGiro Loterij, die daarvoor verantwoordelijk was, is na een klacht van de Consumentenbond op het matje geroepen door de Kansspelautoriteit (KSA). Veel boze reacties van consumenten, die zich misleid voelden, gingen hieraan vooraf. In de toekomst zal de loterij niet meer op deze manier reclame maken, zo beloofde zij de KSA.

Misleidend

In de tweede week van juli van dit jaar stuurde de BankGiro Loterij naar veel huishoudens in Nederland een envelop waarop stond: ‘Alstublieft, uw Efteling-tickets t.w.v. € 72.’ Heel veel mensen voelden zich door deze reclameactie in het ootje genomen, omdat de kaarten uiteindelijk helemaal niet gratis bleken te zijn. Ze konden namelijk pas in ontvangst genomen worden na het kopen van loten. De Consumentenbond ontving naar aanleiding van de enveloppen met Efteling-tickets tal van klachten. En daar is vervolgens werk van gemaakt.

Gelijk

De zogenaamd gratis Efteling-ticketsDe Consumentenbond diende een officiële klacht in bij de Nederlandse Kansspelautoriteit. Deze constateerde dat de manier van reclame maken inderdaad misleidend was en dat de BankGiro Loterij met deze actie de Wet op de Kansspelen overtreden heeft. De overkoepelende organisatie waar de BankGiro Loterij onder valt, de Goede Doelen Loterijen, verklaarde de overtreding te erkennen en bovendien ook te betreuren. Daarnaast werd een belofte gedaan dat er niet meer op zo’n manier reclame gemaakt zal worden.

Gevolg

De Kansspelautoriteit en De Goede Doelen Loterijen hebben inmiddels afspraken gemaakt. Zo zal de loterij een jaar lang toelichten op wat voor manier de ‘direct mailings’, waar de Efteling-tickets onderdeel van uitmaakten, tot stand komen. Plus, reclameacties zoals bovenstaande zullen niet meer voor komen. De Consumentenbond schrijft op haar website tevreden te zijn met deze beslissing van de KSA. Dergelijke enveloppen met gratis kaarten die eigenlijk toch niet gratis blijken te zijn, hoeven we dus niet meer op onze deurmat te verwachten.