Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+

Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+

Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

Duitse kansspelwetgeving afgeschoten door Europese Commissie

Kiel heeft eigen Monopoly

Kiel heeft voorlopig Duits monopolie op online kansspelen

In het Monopoly spel geeft teruggaan naar af geen recht op €200 en moet het hele rondje opnieuw.  Dat is wat Duitsland, in dit geval bestaande uit 15 van de 16 deelstaten, rest na een zeer kritisch oordeel van de Europese Commissie over de  in oktober 2011 ingediende ‘aangepaste’ wetgeving. De zestiende deelstaat is Sleeswijk-Holstein, maar die varen een eigen koers en verkregen voor hun voorstellen al eerder de zegen van de Europese Commissie.

De brief van de Europese Commissie aan de Duitse regering is nog niet vrijgegeven, maar persbureau Reuters heeft er inzage in verkregen. Ik moet het dus doen met wat via hen naar buiten is gekomen, maar er zit zoveel logica in het bericht, dat ik het wel aandurf het voor juist aan te nemen. Want de kern van het verhaal is simpelweg dat Duitsland een aan alle kanten rammelend wetsvoorstel heeft aangenomen, waar de Europese Commissie zoveel strijdigheid met Europese spelregels in aantreft, dat het eigenlijk tijdverspilling is geweest voor alle partijen. De Duitsers hadden beter moeten weten.

Zittende Monopolisten

Waar het de Commissie vooral om gaat is dat er veel te weinig onderbouwing is voor de aannames, die de wetgevers hebben aangevoerd om het beleid te verdedigen. Waar het feitelijk om gaat is dat de hele wet de behoefte bij de deelstaten ademt om het aanbod beperkt te houden en daarmee de zittende aanbieders uit de wind te houden. Op zich kan een land een restrictief beleid voeren, maar dat moet dan wel transparant en consequent zijn. Bijna alle landen binnen de Europese Unie hebben hun loterijorganisaties de ruimte gegeven om nieuwe spellen in te voeren en daarvoor reclame te maken, maar dat gebeurt doorgaans op zo’n grote schaal dat van een terughoudend beleid al geen sprake meer is*. Bovendien moeten vergunningen ook bij een dergelijk beleid worden aanbesteed en kunnen niet zomaar verlengd worden ten faveure van de zittende monopolisten.

Online casino’s en de wet

Een mooi voorbeeld waar de Commissie botst met de wens van de 15 deelstaten is het niet willen invoeren van online poker en online casino. Dat wordt beargumenteerd met het noemen van gevaren voor gokverslaving en witwaspraktijken. Maar er  wordt nergens enige onderbouwing voor die gevaren gegeven. Wat de gokverslaving betreft had ik de 15 deelstaten nog wel even kunnen herinneren aan de resultaten van een uitgebreid onderzoek dat in februari vorig jaar werd gepubliceerd. Dat onderzoek Projektes Pathologisches Glücksspielen und Epidemiologie(PAGE) werd uitgevoerd door de universiteiten van Greifswald en Lübeck in opdracht van een drietal instituten, die zich met verslavingsproblematiek bezighouden. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat online kansspelen door geïnterviewde probleemspelers nauwelijks als bron voor verslaving worden genoemd. Speelautomaten en casino’s zorgen samen alleen al voor 75% van de problemen. Hoewel slechts 6% het wedden noemde, geeft zou dit in elk geval nog een beetje rechtvaardiging voor de beperkingen in de nieuwe wet geven (hoge belasting, slechts twintig aanbieders en een beperkte inleg), maar de Commissie vindt ook dit gedeelte van de wet niet goed onderbouwd, hoewel iets verbeterd ten opzichte van het eerder ingediende voorstel, dat vorig jaar juli al gekraakt werd door de Commissie.

Het model van Sleeswijk-Holstein

De vraag is: wat nu? De oude wet is inmiddels verlopen en Duitsland kan de nieuwe wet niet invoeren, het heeft aan de Europese Commissie toegezegd dat niet te doen zonder de zegen uit Brussel. Het zal de beleidsmakers onderhand toch ook wel duidelijk zijn dat het weinig nut heeft om te proberen de Commissie te overtuigen door alsnog met deugdelijke onderbouwing van de wet te komen. De meest logische keuze lijkt om het model van Sleeswijk-Holstein te accepteren. Daarvoor hebben zich inmiddels ruim tachtig belangstellenden aangemeld en die zullen nu ook goede hoop hebben, dat hun vergunning voor Sleeswijk-Holstein ook in de rest van het land zal worden overgenomen. Verwacht wordt dat de vergunningen in deze meest noordelijke deelstaat begin april zullen worden uitgegeven. En dan zal de hoofdstad Kiel voorlopig het kloppend hart van de Duitse kansspelbranche zijn en nu feitelijk het ‘Monopoly’  heeft.

*Zie ook De Eurojackpot en het failliet van ons oude kansspelbeleid van vorige week.

Bronnen: Reuters, eGaming Review, archief auteur