
Als er al sprake is van een Europese trend in de wereld van het gokken, dan is het wel de honger van de schatkisten om mee te profiteren van de grote hoeveelheid geld die in kansspelen omgaat. Een vergunningenstelsel in het leven roepen is één, maar dit effectief uitvoeren en benutten is twee. Zwakke punten zijn het hanteren van verschillende heffingen in Europa en het niet dwingend kunnen opleggen van het stelsel. Maar er is wel degelijk een wapen om aanvragen voor vergunningen te stimuleren en dat is de koppeling aan het mogen maken van reclame.
De huidige gokwet Kansspelen op Afstand (Koa)
De nieuwe gokwet, de wet Kansspelen op Afstand (Koa), die op 1 april 2021 is ingegaan, is met name aangenomen om in te spelen op de nieuwe marktsituatie. Op 19 februari 2019 werd het wetsvoorstel goedgekeurd door de Eerste Kamer waarmee definitief werd besloten om de vorige wet uit 1964 te actualiseren. De vorige gokwet was namelijk opgemaakt in een tijd dat online casino’s nog niet aan de orde waren. Ook is de nieuwe wet Koa erop gericht om illegale casino’s te bestrijden en spelers naar legale websites te leiden waar bezoekers kunnen rekenen op een veilig en Nederlands platform. Door met legale online casino’s te komen, verdient de overheid ook met de belastingen die geheven kunnen worden en anders naar buitenlandse aanbieders zou verdwijnen. De Kansspelautoriteit (KSA) heeft de verantwoordelijkheid om toe te zien op de gokmarkt.
Meer weten over legale casino’s? Lees alles over casino’s met een KSA-vergunning.
Online casino’s toegankelijk voor Nederlandse spelers
Online casino’s zijn sinds 2 oktober 2021 toegankelijk voor Nederlandse spelers. Het gaat in dit geval om gereguleerde casino’s die een officiële vergunning van de Kansspelautoriteit hebben bemachtigd. Die casino’s moeten eerst een aanvraag indienen bij de gokautoriteit waarna deze wordt goedgekeurd of afgekeurd. Sinds de dag dat de nieuwe wet van kracht is, dus sinds 1 april 2021, neemt de KSA aanvragen in behandeling. Op 29 september 2021 zou het de eerste 10 licenties uitdelen waarna de eerste websites met een KSA-vergunning een paar dagen later op 2 oktober 2021 live zouden gaan. Daarmee mogen spelers uit Nederland nu legaal gokken bij deze casino’s. Gokken bij niet-gelicentieerde casino’s daarentegen is niet legaal.
Gokreclames blijven een heikel punt
Rondom de gokreclames is er nog altijd een hoop te doen, want het idee van het legaliseren van de nieuwe gokmarkt is om spelers te “kanaliseren” van het illegale aanbod naar het legale aanbod online casino’s. Dat kanaliseren is een definitie waarbij je je een visuele trechter moet voorspellen waarin spelers gestimuleerd moeten worden om het illegale aanbod te verlaten en uiteindelijk uit te komen bij de legale opties. Een van de manieren om spelers hierover attent te maken is door hen informatieve reclames te tonen. Deze moeten echter vermijden dat spelers die tot een risicogroep behoren worden verleid tot gokken. Daarom gelden op dit moment de volgende richtlijnen en beperkingen:
- Gokgerelateerde reclames zijn niet toegestaan tussen 06:00 en 21:00 op radio en tv.
- Tijdens live sportwedstrijden zijn gokreclames verboden.
- Reclames op social media met veel jongeren zijn verboden. Dit geldt voor Facebook, Instagram, en TikTok).
- Professionele sporters mogen hun imago niet lenen aan gokgerelateerde sporters. Ex-sporters (zoals Andy van der Meijde bij BetCity) mogen dat wel.
Omdat er nog een hoop discussie is over het wel of niet moeten tonen van gokreclames en in welke vorm is onze verwachting dat gokreclames aan veranderende regels onderhevig zullen zijn.
CRUKS-register: uitsluiten van risico spelers
Om kansspelverslaving tegen te gaan heeft de Kansspelautoriteit de database CRUKS in het leven geroepen. Deze database moet zowel door landgebonden speelhallen als legaal opererende online casino’s worden gebruikt. In deze database staan kwetsbare gokkers of spelers met een verbod op gokken. Mensen met een registratie in CRUKS mogen niet deelnemen aan kansspelen. Aanmelding voor de database kan vrijwillig, maar ook gedwongen. In dat laatste geval kunnen schuldeisers, familie en vrienden de probleemgokker laten registreren. Het CRUKS-register is gekoppeld aan het BSN-nummer dat wordt nagetrokken bij het casino bezoek of aanmelding. Eenmaal in het systeem van de kansspelaanbieder hoeft het BSN-nummer niet elke keer te worden gecheckt. Spelers die in het CRUKS-register staan worden niet toegelaten tot het casino, noch online, noch offline.
Meer weten? Lees alles over het CRUKS-register.
Stakeholders van de nieuwe gokwet
Er zijn een hoop verschillende partijen die te maken krijgen met de nieuwe gokwet. Zo is de wet opgesteld door de overheid voor gokfaciliteiten om spelers te beschermen. We nemen alle stakeholders van de nieuwe gokwet met je door:
- Overheid: in februari 2019 zou de Eerste Kamer de wet aannemen. Minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker was verantwoordelijk voor het dossier en zou een centrale rol spelen bij de goedkeuring van de wet en de aanloop daartoe.
- Kansspelautoriteit (KSA): de KSA werd in 2012 aangewezen door de overheid om in te spelen op de gokwet die toen al werd beraamd om pas in 2019 te worden aangenomen. De KSA is een overheidsorgaan die de markt moet reguleren en illegale aanbieders moet weren. Ook geeft het de goklicenties uit aan offline en online aanbieders.
- Online operators: de online aanbieders worden echter het meest beïnvloed door de nieuwe gokwet, omdat de offline gokfaciliteiten al beschikten over een vergunning van de KSA om hun diensten aan te bieden. De online operators kunnen zowel uit het binnenland als buitenland komen en bieden diensten aan als videoslots, tafelspellen, live casino spellen, online bingo, en sportweddenschappen.
- Spelers: sinds 2 oktober 2021 mogen spelers uit Nederland legaal gokken bij online aanbieders die beschikken over een vergunning van de KSA. Spelers zullen daarbij rekening moeten houden met het CRUKS-register en andere eisen zoals de minimumleeftijd van 18 jaar.
- Belastingdienst: voor de kansspelbelasting valt te zeggen dat deze al wordt voldaan door de aanbieder. Spelers hoeven daardoor niet nog een keer belasting af te dragen. De winsten die spelers maken in het online casino zijn daardoor belastingvrij. De kansspelbelasting bedraagt 30.1%, maar raakt spelers niet. Dit percentage is een verhoging van het eerdere 29%. Wat aanvankelijk een tijdelijke verhoging zou zijn is tot op heden nog niet teruggedraaid.
Op één of andere manier blijven er overheden, die nog steeds overtuigd zijn van de mogelijkheid om dammen op te werpen tegen online gambling operators, hetzij via het frustreren van het bankverkeer, hetzij door de toegang tot het nationale internet te blokkeren. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat her en der wat succesjes worden geboekt met die methodes, maar eigenlijk gelooft niemand er in dat het over de volle breedte van de branche kan worden doorgevoerd. Financiële instellingen en internet providers hebben er helemaal geen trek in en zullen alles doen wat in hun vermogen ligt om niet aan dit soort onzalige praktijken te hoeven (blijven) meewerken. En dat nog afgezien van de gedachte dat het strijdig is met meerdere Europese regels, die vrij verkeer van geld, informatie, personen, arbeid en diensten beogen.
Gelukkig voor de schatkistbeheerders blijkt er onder de grotere aanbieders genoeg bereidheid te zijn om voor vergunningen te gaan, die het aanbieden van kansspelen per land betreffen. Het laat zich ook niet aanzien dat er een Europese harmonisatie gaat komen, die dit in één keer voor heel de Europese Unie regelt. In feite is de huidige procesgang al te ver om dat nog uitvoerbaar te maken. Dat wil niet zeggen dat er geen dwingende spelregels kunnen komen, bijvoorbeeld over de hoogte van belastingen en de manier, waarop die worden berekend. Verder over het erkennen van elkaars vergunningen als het gaat om de toelating tot het eigen domein. Dat een vergunninghouder uit Malta dus automatisch gerechtigd is een vergunning in Nederland aan te vragen en niet eerst opnieuw spitsroeden hoeft te lopen om dat voor elkaar te krijgen. Dat er in de hele Unie op dezelfde wijze gekeken wordt naar de mate van consumentenbescherming, die wenselijk is en hoe dat vorm moet krijgen. Al deze zaken zijn ook al ter sprake geweest in het Europese Parlement en liggen nu bij de Europese Commissie om daarmee aan de slag te gaan.*
Een van de landen, die met deze problematiek te maken krijgen is het Verenigd Koninkrijk, tot nog toe één van de meest liberale landen als het om kansspelen gaat. Dat kreeg echter een gevoelige tik, toen grote bedrijven als William Hill en Ladbrokes hun online tak gingen overhevelen naar Gibraltar, vanwege het gunstiger belastingklimaat. De Engelsen vrezen nog meer van dit soort exodussen en geen enkel land is blij met het doorstrepen van inkomsten, die jarenlang de algemene middelen versterkten. De tegenbeweging kon niet op zich laten wachten

en dat moet een nieuw stelsel zijn, waarbij aanbieders een vergunning moeten aanvragen en belasting moeten afdragen over het deel van hun inkomen dat in de UK wordt verworven. Vorige week heeft de Chancellor of the Exchequer, George Osborne, aangekondigd dat deze maatregelen er inderdaad gaan komen. Zijn functie is vergelijkbaar met die van onze minister van Financiën. Osborne heeft niet alleen te kennen gegeven de maatregel door te voeren, maar noemde ook bedragen die hij de schatkist toebedacht als gevolg ervan: 55 miljoen Britse Ponden in 2014 en 255 miljoen in 2015. Deze bedragen zijn additioneel, dus komen bovenop de inkomsten, die nu al verworven worden.
Het nieuwe beleid wordt vooral gebracht als een methode om een gelijk speelveld te creëren voor bedrijven, die in Groot-Brittannië gevestigd zijn, en bedrijven die zich buiten de landsgrenzen bevinden. De plaats van vestiging is straks niet langer bepalend, maar de activiteiten die gericht zijn op Britse spelers. Natuurlijk hoopt de regering dat het bijproduct zal zijn, dat Britse aanbieders weer terugkeren in het moederland (Hill, Ladbrokes), dat ook andere aanbieders zich hier gaan vestigen en in elk geval dat de leegloop per direct stopt.
Over het afdwingen van de maatregelen heeft Osbourne wijselijk nog niets gezegd. Dat is maar beter ook, de gambling bedrijven komen er doorgaans niet erg van onder de indruk. Beter is te komen met een fatsoenlijk tarief, bijvoorbeeld 10% over de Gross Gaming Revenu (verschil tussen inleg en uitkering), dat als het ideale tarief is becijferd door H2 Gambling Capital, eveneens een degelijke Britse instelling. Als er een werkbaar tarief komt, dan zullen de meeste grote bedrijven erin meegaan en een licentie aanvragen. Want elke overheid, de Britse in het bijzonder, heeft een belangrijke troef om deelname te stimuleren en dat is de reclame. Want het maken van reclame, ja dan nee, is veel beter te beperken tot bedrijven die een vergunning hebben, dan welke andere maatregel ook. Niet dat het 100% waterdicht is, maar een online bookmaker die sponsorcontracten wil sluiten, en die zijn er heel veel in de UK, kan dat gevoeglijk vergeten als er geen vergunning aan ten grondslag ligt.
De Europese trend, waar ik dit artikel mee begon, zal dus in het beste geval moeten zijn, dat er een stelsel is van vergelijkbare vergunning systemen per land, met een gelijke methodiek van heffingen (over de GGR namelijk), met liefst een gelijk tarief (10% dus volgens H2 Gambling Capital) en de mogelijkheid om reclame te maken voor de onderdelen, waarvoor vergunning verleend is. Het kan nog even duren voor onze Britse vrienden echt een ei hebben gelegd. Ondertussen kunnen we ook kijken hoe dit voor ons eigen land opgaat, als dit najaar de grote aanzet moet worden gegeven voor een grondig gerenoveerd systeem, als het kabinet de plannen daarvoor naar de Tweede kamer gaat sturen.