Spelontwikkelaars onder vuur. Lootboxen: gokken of niet?

De online casino wereld ligt al jaren onder vuur van de KSA en dat lijkt tot een nieuw hoogtepunt te komen. Want zowel de Nederlandse Kansspelautoriteit als de Belgische Kansspelcommissie onderzoeken of games met lootboxen kansspelen zijn. Spelers kunnen in steeds meer games de zogeheten loot boxes of loot crates tegen betaling bemachtigen. In deze virtuele dozen zitten bijvoorbeeld upgrades waar de speler sterker van wordt. Van tevoren is echter niet bekend wat er precies in deze lootbox zit. En dat zou verslavend kunnen zijn. Casino spellen online spelen en lootboxen in video games, hebben ze hetzelfde verslavende effect? De KSA buigt zich er nu ook over.

Upgrades die verslavend zouden werken

lootbox startwars battlefrontDe meeste gamers kunnen er niet meer omheen; steeds meer online video games maken gretig gebruik van lootboxen. Zo kunnen deze lootboxen worden teruggevonden in populaire spellen zoals FIFA, Call Of Duty WW2, en Battlefront II. In deze spellen zijn schatkisten beschikbaar die upgrades bevatten, tegen betaling welteverstaan. En die geven met een beetje geluk voordelen ten opzichte van andere spelers. Maar dus niet altijd. Want, aangezien je niet weet wat er in een lootbox zit, kan het dus zomaar zijn dat je bedrogen uitkomt. En het dus opnieuw probeert, met opnieuw dezelfde hoop. Volgens veel ontstemde gamers heeft dit wel erg veel weg van gokken. Lootboxen zouden verslavend kunnen zijn.

Een oneerlijke strijd

Want het probleem zit hem juist in het feit dat je de loot crates echt nodig hebt om te kunnen winnen. Wil je verder komen in de game, dan ben je genoodzaakt de lootboxen aan te schaffen. Een speler die een loot crate koopt, krijgt een flinke boost en is ten opzichte van andere spelers in het voordeel. Zo duurt het in Battlefront II wel heel erg lang om karakters op eigen kracht vrij te spelen, volgens sommige spelers zelfs 4528 uur. Of je kunt natuurlijk 2100 dollar betalen. Dat is pay-to-win. En dus een oneerlijke strijd, zo vinden veel critici.

Steeds groter, steeds duurder

lootcrate onlinecasino.nl De game studio’s worden tussentijds alsmaar groter en dat geldt ook voor hun producties. Dankzij alle moderne technieken zijn de grafische mogelijkheden eindeloos en worden de spellen steeds realistischer. Maar daar hangt dus wel weer een prijskaartje aan. Zo hebben de ijverige spelontwikkelaars steeds hogere budgetten nodig om te kunnen concurreren. Dat geld wordt weer gezocht bij externe bronnen. Het is steeds vaker de speler zelf die moet betalen voor alle extra’s. En die heeft al zoveel geld neergelegd voor z’n favoriete spel.

Mogelijke sancties voor de aanbieders

In Nederland moet een kansspel over een vergunning beschikken als er een prijs of premie valt te winnen. Als een partij op de Nederlandse markt een online kansspel aanbiedt zonder over een dergelijke vergunning te beschikken, dan is die dus in overtreding. In het ergste geval kan dat leiden tot een verkoopverbod en een financiële sanctie. Momenteel beraadt de Nederlandse politiek zich wel over een nieuwe wet voor online casino’s. Dat zou ook weer betekenen dat de verkoop van games met loot crates mogelijk verboden worden totdat er een nieuwe wet wordt ingevoerd. Het zijn spannende tijden in de online casino wereld.

Een morele discussie

kansspelautoriteit logo casinoonline.nlVooral bij minderjarigen bestaat het risico dat zij de gevolgen van dit soort spellen lastig kunnen overzien, zo is de Kansspelautoriteit van mening. De spellen zouden zelfs kunnen leiden tot gokschulden. Hierdoor wordt het een morele discussie. Een klein deel van de spelers is bereid om te betalen voor lootboxen. Dat zijn ofwel de mensen die genoeg te besteden hebben of het zijn de kwetsbare mensen. Veel games worden gespeeld op het scherpst van de snede en gaan gepaard met emoties. Ook is er sociale druk in het geval van multiplayer games. Als loot crates worden geclassificeerd als gokken, dan betekent dat de ontwikkelaars een dikke boete krijgen en de games uit de schappen verdwijnen. Of dat de games 18+ moeten worden. In elk van de scenario’s is het dus de speler die verliest. Alweer.