Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+

Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+

Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

Engelse parlement vraagt mening publiek over gamen en gokken

Hoewel het soms wel lijkt alsof men in Groot-Brittannië alleen nog maar aandacht heeft voor de naderende Brexit, zijn er gelukkig ook nog andere zaken die in behandeling zijn. Zo heeft het Digital, Culture, Media and Sports Committee een oproep gedaan aan het publiek om hun mening te geven over enkele zaken betreffende gokken en gamen. Deze twee zaken hebben namelijk steeds meer raakvlakken en beïnvloeden elkaar op meerdere manieren. Ook zijn er randzaken die voor zowel het spelen van videogames als casinospellen van belang zijn. In dit artikel bespreken we de oproep van het comité en behandelen we de onderwerpen die ze onder de aandacht willen brengen.

Gamen en gokken in Engeland

Invloed van gokken op gamen en vice versa

Eén van de onderwerpen waar het comité specifiek naar verwijst, is de lootbox-kwestie die we ook op deze site al meerdere malen hebben besproken. Er is daarnaast ook ophef over de streamingsdienst Twitch. Met name veel jongeren bekijken via deze site livestreams van anderen die gamen. Het is vervolgens steeds vaker mogelijk om vervolgens te wedden op de uitkomst van deze livestreams van games. Ook zijn er op Twitch livestreams te vinden van casinospellen. Deze streams zijn door kinderen vrij eenvoudig te bekijken. Het comité wil daarom over deze interactie tussen gokken en gamen de mening van het publiek horen, om mogelijk in de toekomst in te grijpen. Dit ook omdat naast gokverslaving gameverslaving een serieus probleem begint te worden in Engeland, en deze twee gecombineerd mogelijk nog meer schade aanrichten.

Impact van VR en AR op gaming en de maatschappij als geheel

Een ander onderwerp dat het comité ter sprake brengt, is de impact van virtual reality en augmented reality. Voor bijvoorbeeld videospellen maar ook live online casino-games hebben deze technieken veel te bieden. Het zal in de toekomst ongetwijfeld mogelijk zijn om door de virtual en augmented reality-technieken het gevoel te krijgen dat je zelf echt in het spel zit, terwijl dit samenwerkt met je daadwerkelijke omgeving. Hier zitten echter ook gevaarlijke kanten aan. Het ‘deep fake’-principe waarbij gezichten van iemand op het lichaam van iemand anders worden geplakt, kan logischerwijs erg gevaarlijke en vervelende consequenties hebben. De mening van het publiek over eventuele regelgeving voor dit soort technieken is dan ook gewenst.

Andere behandelde onderwerpen

De inspraakprocedure gaat over een breed scala aan onderwerpen rondom gokken en gamen. Dit zijn naast de hierboven besproken hoofdpunten, ook onder andere:

  • De media-industrie
  • De toekomst van eSports 
  • De gamificatie van de samenleving
  • Databeveiliging
  • Aanpak van gok- en gameverslaving

Het is een goed teken dat de Britse overheid openstaat voor inspraak en ook actief bijvoorbeeld online casino-aanbieders, gameproviders en makers van videogames benaderd. Hopelijk kan dit leiden tot goede en complete wet- en regelgeving in de toekomst.